akujala.blogg.se

Rättfärdighet och lagiskhet

Publicerad 2013-10-16 14:43:00 i Väckande tankar,

Jag ska nämna lite om vad som är lagiskhet här. På 60-talet var det fråga om mycket yttre saker: Man fick inte gå på bio, spela vissa instrument, sminka sig och mycket annat som vi kan tycka är löjligt. Men lagiskhet är igentligen inget yttre, det är något inre. Allt man gör för att behaga Gud av tvång, krav, press, måsten, prestation och i jobbighet är lagiskt. Allt kan bli lagiskt: att be, läsa bibeln, vittna osv. Och allt man inte får göra blir också lagiskt. Vi är frälsta av nåd och inget annat. Att t ex läsa bibeln och be ska inte ske utifrån ett måste utan utifrån en hunger och en längtan efter mer av Gud osv. Att vittna och att tjäna Gud ska ske utifrån ett hängivet hjärta som älskar Gud och människor. När vi låter bli saker på rätt sätt ska det vara pga att det inte är nyttigt för oss och för att det faktiskt drar ner oss och andra och även kan göra så vi hamnar så snett att vi tappar vår frälsning. Bara för att vi är rättfärdiggjorda av tro och nåd så kan vi inte leka med det som är farligt för oss och andra. Vi vill t ex inte stoppa i oss onyttig föda och då inte heller sådant som bryter ner vår inre människa.
 
 
När jag själv var lagisk när jag var tonåring så såg jag kanske inte ut som om jag var lagisk i måtten man mätte med på t ex 60-talet. Jag sminkade mej, lyssnade på hårdrock, klädde mej med modekläder, men jag var lagisk i mitt inre. Det som jag var fast i var att jag hela tiden måste göra saker för att jag var kristen och jag skulle låta bli saker pga att jag var kristen i krav och prestation. Sedan när jag var 18 år fick jag undervisning om vår rättfärdiggörelse av tro och nåd och då blev jag fri. Sedan gick det ett antal år innan jag fick rätt helgelseundervisning (sådan du kan läsa på vår hemsida: www.jesusmissionen.com) och då fick jag dessutom full frihet från synd. För jag hade inte helheten när jag hade brist på helgelseundervisning och endast undervisningen om vår rättfärdiggörelse av tro. Vi behöver helheten från Guds ord. Det jag också har sett och även själv varit i innan jag fick rätt helgelseundervisning, det var att det inte var så noga med hur man levde för vi var ju rättfärdiggjorda av tro och nåd och inte av gärningar. Det blev en fel frihet. Jesus dog för oss på korset och uppstod på tredje dagen för att vi skulle kunna bli frälsta och räddade för evigheten men också för att vi skulle kunna få full frihet från synd och elände redan här på jorden. Vi kan få full seger genom Jesus och vandra i seger över köttets gärningar och istället få vandra i andens gärningar i lydnad till Herren. Var välsignad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela