akujala.blogg.se

lite om helgelse

Publicerad 2013-10-16 14:34:00 i Väckande tankar,

Just nu läser jag Matteusevangeliet i Bibeln och 3:e Mosebok. Det är bra att varva både gamla och nya testamentet. En del tycker att gamla testamentet kan vara tungt ibland, i alla fall vissa delar där, men jag tycker det är så uppbyggande att läsa gamla testamentet också. Idag läste jag om hur Mose gjorde en invigning av Aron och hans söner till präster. Det var olika reningar som skedde och offer som offrades. Så gör vi inte nu när någon ska bli präst eller pastor eller gå in i en särskild tjänst för Gud. Det som är viktigt är i alla fall att vi helgar och renar oss genom Jesu blod. Det står i nya testamentet att vi ska tvätta våra kläder rena, alltså bildligt talat. Vi ska tvätta oss rena och inte leva i orenhet och sånt som smutsar ner oss.
 
 
Vi är frälsta av nåd och lever ett kristet liv av nåd och inte av krav eller i något lagiskt. Men en del tror att nya förbundet är ett lekförbund där man kan vältra sig i smuts och synd. Det är så viktigt att innan vi går in i en speciell tjänst för Gud att vi gjort upp med dåliga saker i det förflutna, att man lämnat synd och värld och att man inte ens tillåter fel tankar osv. För det är alltid i tankarna det börjar. Vi måste komma ihåg att vi inte kan rena oss själva eller bara skärpa till oss. Vi blir rena i Jesu blod. Vi kan inte bli frälsta i oss själva eller bra nog i oss själva för då hade ju inte Jesus behövt dö för oss. Om vi försöker bli bra i oss själva och sluta med olika synder och så i egen kraft så blir det lagiskhet. Men vi kan inte utesluta helgelsen bara för att vi är frälsta av nåd. Att helga sig innebär att man tar avstånd från det som är fel och synd och istället närmar sig Jesus. Den som vi ha en grundlig undervisning om helgelse kan gå in på vår hemsida: www.jesusmissionen.com. Kom ihåg: Du är älskad av Gud och du är accepterad som du är i Kristus Jesus. Gud har skapat dej till något väldigt fint och bra och när du möter Jesus och umgås med Jesus så kommer du att se det och känna att det är så. Gud älskar dej också till den grad att om du väljer syndens vägar och ett liv utan Gud så anser Han att du har din fria vilja att välja så även om Han vet att det inte är det bästa. Du har en fri vilja att komma till Gud eller gå bort från Honom. Han sörjer om du går din väg från Honom och till slut hamnar i helvetet. Han vill inte detta, men det är du som väljer. Jesus älskar dej och vill det bästa för dej. Gud välsigne dej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela