akujala.blogg.se

Kan vi leva i renhet och helgelse?

Publicerad 2018-06-01 11:09:00 i Allmänt,

Vi behöver undervisa både om helgelse och rättfärdiggörelse av tron på Jesus. Egentligen är det inte två skilda saker utan hör ihop. Vi kan aldrig helgas, leva rätt i egen kraft och kämpa på så sätt mot synden. Har prövat detta för många år sedan och det fungerar inte. Det är inte heller Bibelns sätt att leva rätt och att leva i helgelse. Att vara fylld av den Helige Ande gör det lätt att vara fri från syndens bojor och band. Visst behöver vi leva i omvändelse och ha Gudsfruktan också (då är man inte rädd för Gud utan vill leva nära Honom och av kärlek behaga och lyda Honom). Tit. 3:6-7: "Genom Jesus Kristus vår frälsare, har han låtit Anden strömma över oss, för att vi genom Guds nåd skall bli rättfärdiga och, så som det är vårt hopp, vinna evigt liv." Rom. 6:11: "Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus."

Vi behöver ha Guds Ord och Andens liv och jag hörde en förkunnare som sa: If you only have the Word you dry up and if you only have the Spirit you fly away, but if you have both you grow up. Detta håller jag med om. När vi talar om helgelse så behöver vi först ge ut mjölken, vällingen, Guds kärlek, att vi är frälst av nåd och rättfärdiggjorda genom tro på Jesus och inte genom egna goda gärningar. Vi behöver vända om från synd om vi lever i synd som troende, vi får Andens frukt och rättfärdiggörelsens frukt. Man kan ju inte tjata som en papegoja om att man är rättfärdig av tro i åratal och inte har någon frukt av det och dessutom ropar Halleluja med en stor bibel i handen och andra stunder geggar på i en massa elände..... Man bekänner så fantastiskt att man är frälst av nåd och rättfärdig av tro och sedan tar man en sup och rullar runt lite som en gris i smutsen och nåde den som dömer....... Vad är det för trams......????? Vi ska ha kärlek och nåd till de svaga som är fast i synd men de som vill böka på i grov synd och sedan bara tjata om nåden och aldrig egentligen vill vända om, de är farliga s k troende.... Jag hade själv en tid i mitt liv då jag var svag och fast i synd men hittade vägen till frihet och det var Guds kärlek, mjölken och vällingen jag fick, men också Gudsfruktan och att jag såg helvetet som slutdestination om jag faktiskt inte vände om. Guds kärlek varnar också, Guds kärlek är ljuvlig men om den ljuvliga sidan inte hjälper så är kärleksriset också bra från Herren.

Herren ser vårt hjärta, vill vi böka på i synd och proklamera Guds nåd som en ursäkt att fortsätta i synden eller är vi fast och är svaga men vill bli fria. Han ser till vårt hjärta och när vi vänder om från synd så har också Jesus en väg för oss till frihet. Guds Ord, Gudsfruktan, den Helige Andes uppfyllelse ger frihet. Guds nåd ger oss kraft att säga nej till det som är fel säger Guds Ord. Tit 2:11-12: ” Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor. Den fostrar oss att säga nej till ogudaktighet och världsliga begär och i stället leva anständigt, rättfärdigt och gudfruktigt i den tid som nu är,”
Om vi är fast och inte kommer loss kan det vara så att djävulen binder oss och då behöver andra troende be för oss och sätta oss fri. Sedan gäller Ordet som Jesus sa till kvinnan: ”Inte heller jag dömer dig, gå och synda ej mer.” (Joh 8:11). Vi behöver förstå att sista delen i detta bibelställe också gäller, att vi behöver lämna synderna. Har man ej gång blivit fri men sedan går tillbaka till eländet så blir det värre än det tidigare var. Fienden ser till att det blir sju gånger värre.

När man är i tjänst för Herren och ska göra saker så kan man höra en del säga:” Oh, vilka enorma frestelser det finns därute.” Var står det i Bibeln att det är på det viset för den som tjänar Herren? Visst kan frestelser komma, oja…..Peter och jag har rest på olika uppdrag för Herren, även på mission, men när man är fokuserad på uppdraget då är man inte fokuserad på frestelser.

Peter och jag varit till Mallorca där vi haft härlig semester men även mission. På Mallorca är det Sodom och Gomorra stuket så att säga. Mycket alkohol, inte bara ungdomar festar utan många som är äldre och över 65 år. Kvinnor kan sola topless och både kvinnor och män kan gå med stringtrosor/stringbadbyxor, vanliga mataffärer har perversa suvernier osv. Men fokus ska ju vara att människorna är i behov av frälsning och att vi går ut till en förlorad värld med evangeliet. Jesus älskar människorna och man behöver inte bli frestad av eländet. Jag hörde om missionärer som åkte till en by där alla var nakna, behövde det vara en frestelse eller såg man behovet för dem istället, att de behövde frälsning? De predikade evangeliet för dem och människor blev frälsta. Det blev en stor glädje på den platsen. Det var en nyfrälst kvinna som frågade mig hur man ska se på andra könet? Jag sa att yngre män ser man som bröder och äldre som farfigurer. Och t ex om man har en biologisk bror som är snygg, hur ser man på denne, jo en snygg bror och inget mer…. T ex jag har en snygg biologisk bror och min man Peter har en söt och vacker lillasyster, hur ser vi på dem….. ja enbart som våra älskade syskon. Det är så vi ska se på motsatta könet. De frälsta männen och kvinnorna är våra älskade bröder och systrar i Herren och de ofrälsta är som om de var våra ofrälsta bröder och systrar och som vi har nöd för, för deras frälsning.

Den ende man inte ser som bara bror eller syster är ju den man är gift med. Är man inte gift och vill bli det kan Gud leda en till någon som är rätt och då brukar man bli kär. Här har jag nu delat saker som kan vara nyttiga att ta till sig i vardagen och livet, var välsignad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela