akujala.blogg.se

Hem/husförsamling

Publicerad 2022-09-22 15:55:00 i Allmänt,

Om man inte redan har en husförsamling, men tror att det är Guds vilja att man ska ha en, så tror jag att Gud lägger det i ens hjärta. Då kan man lägga det i Herrens händer och be om Guds ledning. Exempel på sätt att starta en husförsamling tror jag kan vara att man naturligt börjar samlas i ett hem med vänner. Jag har sett flera grupper börja så. Sedan vet jag om grupper som startas utifrån människor som blir frälsta och som man samlar och tar hand om. Självklart är det viktigt att det blir någon som leder gruppen: en herde plus äldste. Det finns ofta cellgrupper i större församlingar, en del troende har egna bönegrupper och sedan finns det grupper som enbart ser sig som en husförsamling. De som är med där har det som sin hemförsamling. När jag var ung var jag inte särskilt social och jag flyttade till en ny stad, gick med i en församling och de hade cellgrupper. Det var jättebra för då kom jag lätt in i gemenskapen. En underbar församling. Har också varit med i en liten landsbygdsförsamling där vi bodde tidigare. Det var en kärleksfull andlig familj. Den var inte större än en husförsamling. Vi hade också större samlingar tillsammans med andra församlingar i bygden där. Sedan har vi vänner som hade en bönegrupp där de hade bön, lovsång, undervisning, fika och gemenskap. En underbar grupp som inte såg sig som en husförsamling. De som var med där var medlemmar i några olika frikyrkor också. De hade en ledare som var som en herde. I min ungdom var jag med i en bönegrupp ett tag, vi var ungdomar som bad och sjöng lovsång tillsammans och en man som då var i medelåldern gav ut bibelundervisning till oss. Har jag personlig erfarenhet av att ha en egen husförsamling då? Jag samlade några vänner i ungdomen men det resulterade inte i en egen grupp utan i gruppen jag nämnde tidigare som jag var med i ungdomen. När jag var ännu yngre, typ 16 år så hade jag en nyfrälst kompis jag tog hand om. Vi gick igenom ett undervisningshäfte från församlingen hemma hos henne. Min man har lett en husgrupp i sin första hemförsamling. Vi båda har varit mycket verksamma i de församlingar vi varit med (undervisning/predikan (min man), evangelisation m m). Vi hade hand om verksamheten i en utpost första tiden när vi flyttade till Norrbotten. Nu har vi en period då vi reser mer i evangeliets uppdrag och besöker församlingar. På hemmaplan har vi en församling vi har förtroende för att gå till. Att ha en husförsamling är nog något vi kommer att ha i rätt tid, men det får Herren leda. Jag vet några nyfrälsta som bor långt bort från oss. Vi har betjänat dem på håll och träffats då och då. Vi har bett att Gud ska leda dem vad gäller församling där de bor. Det resulterade i att de hittade en husförsamling som blev rätt andliga hem för dem. Jag tycker det är väldigt spännande och intressant det här med husförsamling och tror att det är den bästa formen av församling nu och framöver i de tider som kommer. Var välsignade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela