akujala.blogg.se

Vad är egentligen församlingen till för?

Publicerad 2022-09-29 06:05:11 i Allmänt,

Vad är egentligen församlingen till för? Vad har herden för uppgift? Vad är medlemmarna till för? Är medlemmarna till för att arbeta praktiskt i lokalerna och springa fram och tillbaka för att tillgodose någons vision? Ska de troget blint göra som de blir tillsagda? Är medlemmarna till för hårt arbete i den s k visionen och ska de känna tvång till att ge? Det låter lite märkligt tycker jag. Det här inslaget är inte en ingående undervisning om församlingen. Det bara några tankar jag delar. Pastorns uppdrag är att vårda fåren, föda dem med Guds ord, puscha dem i de gåvor och kallelse Gud gett dem. Nya testamentet talar om att vi ska göra missions befallningen och att göra lärjungar. Församlingen ska vara ett tryggt Andligt hem där Guds kärlek är. Finns det perfekta församlingar? Såklart inte eftersom där finns människor. Men skvaller, förtal, köttsliga utbrott, gräl och sådant elände borde bannlysas. Man borde sätta stort värde på att värme och kärlek finns i församlingen istället. Församlingen som jag och min man var med i innan vi flyttade till Norrbotten var ett kärleksfullt Andligt hem. Det var ingen perfekt församling, men jag uppskattade verkligen pastorsparet som var så uppmuntrande i att man skulle tjäna Herren i sina gåvor och kallelse. Jag hörde dem aldrig tala ett ont ord om någon. De betedde sig aldrig illa mot varken oss eller någon annan. De är ett verkligt föredöme. De är också ett föredöme i att fortsätta tjäna Gud även fast de blivit äldre. Jag har varit med alldeles för länge och sett alldeles för mycket GOTT för att någon ska kunna säga till mig att man ska acceptera köttslighet, tjafs och dylikt i en församling bara för att vi är människor. Nej, jag vet att församlingen kan vara en trygg kärleksfull plats eftersom jag upplevt detta. Gud är så god. Jag har bott på annat håll också och har inte bara positiva erfarenheter vad gäller att vara med i en församling, men det här inslaget handlade inte om det. Var välsignad 💖

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela