akujala.blogg.se

Jesus vår själs Herde och vårdare

Publicerad 2024-03-13 12:44:48 i Allmänt,

Vi behöver först bli frälsta och sedan kan Jesus bli vår själs Herde och vårdare. Vi kan läsa i nya testamentet om hur Jesus helade och förvandlade människor. Jesus satte människor fria som exempelvis Maria Magdalena. Hon älskade att sitta vid Jesu fötter och lyssna på Honom och umgås med Honom. Vad vi kan se i Bibeln är att människor som vandrade med Jesus blev förvandlade från mörker och till ljus. De blev av med sitt elände. Många människor idag har sitt elände inombords.
Vi kan läsa i 1 Petr. 2:24-25 om att Jesus är vår själs herde och vårdare: "Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.". Dessa verser säger så otroligt mycket. Vi slipper leva kvar i synd och kan leva för rättfärdigheten genom Jesus. Vi får vända om till vår själs herde och vårdare.
Här tar jag upp saker som människor kan ha varit med om: Det kan vara trauman i familjeförhållanden, en del människor kan ha upplevt krig, övergrepp osv. Och saker som rejält öppnar upp för mörker är: droger, alkoholmissbruk, sexuella utsvävningar eller missbruk och ockultism. Har man sysslat med detta behöver man stänga dessa dörrar, ofta behövs förbön för befrielse.
Vi behöver också förlåta de människor som sårat eller skadat oss på något sätt. Vi behöver förlåta för att själva kunna bli förlåtna av Gud. Vi kan läsa om det i Matt 18:23-35, ett ganska långt men viktigt stycke. Matt 18:23-35: "Därför är himmelriket likt en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt vad han ägde skulle säljas och skulden betalas. Tjänaren föll ner för honom och bad: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig alltsammans. Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och gav honom fri och efterskänkte hans skuld. Men när tjänaren kom ut, träffade han en av sina medtjänare, som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och ville strypa honom och sade: Betala, vad du är skyldig! Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig. Men han gick inte med på det utan gick och lät sätta honom i fängelse, tills han hade betalat vad han var skyldig. När hans medtjänare såg vad som hände, blev de mycket upprörda och gick och talade om alltsammans för sin herre. Då kallade hans herre honom till sig och sade: Du onde tjänare! Hela skulden efterskänkte jag dig, därför att du bad mig. Borde inte du också ha förbarmat dig över din medtjänare, liksom jag förbarmade mig över dig? Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig. Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder." Vi blir alltså inte förlåtna av Herren om vi inte förlåter andra.
Vi kan läsa om hur våra sår kan läkas med hast i Jes. 58:6-8: "Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår." . Detta har jag själv fått uppleva konkret. När jag hjälpt andra människor bl a i vårdyrket så har detta gjort att jag själv mått så bra.
Herren förlåter oss, renar oss med sitt blod och sätter oss fria när vi vänder om från synd, men han vill inte att vi ska gå tillbaka till eländet som vi lämnat. Vi kan läsa om äktenskapsbryterskan i Joh. 8:3-11: "Då kom de skriftlärda och fariseerna fram till honom med en kvinna som hade gripits för äktenskapsbrott. De ställde henne mitt framför sig och sade: "Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott. I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?" Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken. När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!" Det är viktigt att vi tar vara på sista versen också för Jesus sa: "Gå och synda inte mer." När Herren säger något så klarar vi det i Hans kraft.
För att själva sköta om vår andliga och själsliga hälsa behöver vi dagligen läsa Bibeln och umgås med Herren i bön. Att läsa Bibeln ger hälsa och läkedom för vår kropp. Vi kan läsa Ordspr. 4:20-22: "Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup. Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp."
Att bli fylld av Andens frukt är något enormt gott för vår personliga del och för andra människor i vår omgivning. Vi kan läsa: Gal 5:22-23: "Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot." När vi är lärjungar till Jesus behöver vi förstås mycket undervisning från Guds ord Bibeln. Vi behöver läsa nya testamentet rakt igenom och sedan gamla testamentet och då gärna nya testamentet samtidigt.
Vi behöver också förstå och uppleva hur mycket Herren älskar oss och att vi är frälsta av nåd, men att vi också behöver hålla oss på den smala vägen i helgelse för att bevaras för evigheten. Undervisning om vår rättfärdiggörelse av nåd har vi i Romarbrevet och Galaterbrevet. Undervisning om helgelse finns exempelvis i Jakobsbrevet. Gärningar är en frukt av vår vandring med Herren. Vi gör inget ont mot vår nästa om vi lever i Guds kärlek. Jag har själv fått konkret helande till både kropp och själ av Jesus så jag vet att Jesus helar än idag. Jag har också fått uppleva befrielse. Min man och jag ber gärna för dig. Gud välsigne dig. Amen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela